Problem-Situations on Centralization Measures in Chilean Primary Education Textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem27.6124

Keywords:

Statistics, Textbook, Primary education, School activities, Measure of centralization

Abstract

This article analyses the presence of measures of centralization in 16 of textbooks (472 tasks) with wide repercussion in Chilean education, identifying the problem-situations in which mean, median and mode are involved. The main findings indicate that the texts are aligned with the curricular orientations, mainly in the distribution presented in the last four years of Primary Education; however, activities that require students to apply algorithms and calculate values in different contexts are favoured.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, L., Carrero, M., & Caroca, M. (2021). Matemática 5° básico: Cuaderno de Actividades. Santillana.

Alvarado, J., Rojas, M., Soto, P., & Villalobos, N. (2021). Matemática 6° básico. Santil-lana.

Banderas, B., Romero, D., Cerda, O., & Mardones, O. (2016). Matemática 5 básico: Cuaderno de Actividades. SM.

Batanero, C. (2000). Significado y comprensión de las medidas de posición central. Uno, 25, 41-58.

Batanero, C., Valenzuela-Ruiz, S., & Gea, M. M. (2020). Significados institucionales y personales de los estadísticos de orden en la Educación Secundaria. Mate-máticas, Educación y Sociedad, 3(2), 21-39.

Cáceres, A., Figueroa, N., & Gatica, E. (2016). Matemática 6 básico. SM.

Cantoral, R., Montiel, G., & Reyes-Gasperini, D. (2015). Análisis del discurso Mate-mático Escolar en los libros de texto, una mirada desde la Teoría Socioepiste-mológica. Avances de Investigación en Educación Matemática, 8, 9-28. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.123

CCSSI. (2010). Common Core State Standards for Mathematics. NGA Center y CCSSI.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Aique.

Cobo, B. (2003). Significado de las medidas de posición central para estudiantes de se-cundaria [Tesis doctoral]. Universidad de Granada.

Cobo, B., & Batanero, C. (2004). Significado de la media en los libros de texto de se-cundaria. Enseñanza de las Ciencias, 22(1), 5-18. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3899

Del Pino, G., & Estrella, S. (2012). Educación estadística: Relaciones con la matemá-tica. Pensamiento Educativo, 49(1), 53-64. https://doi.org/10.7764/PEL.49.1.2012.5

Díaz-Levicoy, D., Giacomone, B., López-Martín, M. M., & Piñeiro, J. L. (2016). Estu-dio sobre los gráficos estadísticos en libros de texto digitales de Educación Primaria española. Profesorado, 20(1), 133-156.

Díaz-Levicoy, D., Morales-Garcia, L., & Rodríguez-Alveal, F. (2020). Las medidas de tendencia central en libros de texto de Educación Primaria en México. Para-digma, 40, 706-729. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p706-729.id819

Equipo Editorial SM (2018). Matemática 7 básicos: Cuaderno de Actividades. SM.

Estrella, S. (2008). Medidas de tendencia central en la enseñanza básica en Chile: análisis de un texto de séptimo año. RECHIEM, 4(1), 20-32.

Font, V., Godino, J. D., & Gallardo, J. (2013). The emergence of objects from mathe-matical practices. Educational Studies in Mathematics, 82, 97-124. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9411-0

García-García, J. I., Imilpán, I., Díaz-Levicoy, D., & Arredondo, E. (2021). Las me-didas de tendencia central en libros de texto de séptimo básico de Chile. Con-rado, 17(81), 261-268.

García-García, J. I., Urrutia, I., Vásquez, S., & Arredondo, E. (2021). Significado de la media, mediana y moda en textos escolares de séptimo básico. RECHIEM, 13(4), 186-199. https://doi.org/10.46219/rechiem.v13i4.84

Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los obje-tos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.

Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to re-search in mathematics education. ZDM, 39(1), 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1

Iturra, F., Mardones, O., Martínez, P., Romero, D., & Pinto, E. (2016). Matemática 5 básico. SM.

Kus, M. (2022). A comparative textbook analysis on measures of center in selected school mathematics textbooks of Australia and Turkey. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 23(2), 144-173. https://doi.org/10.4256/ijmtl.v23i2.381

Lampen, E. (2015). Teacher narratives in making sense of the statistical mean algo-rithm. Pythagoras, 36(1), 1-12. https://doi.org/10.4102/pythagoras.v36i1.281

Landtblom, K. (2023). Opportunities to learn mean, median, and mode afforded by textbook tasks. Statistics Education Research Journal, 22(3), 6. https://doi.org/10.52041/serj.v22i3.655

León, P., & Rodríguez., R. (2016). Matemática 6 básico: Cuaderno de Actividades. SM.

López, E., Guerrero, A., Carrillo, J., & Contreras, L. (2015). La resolución de proble-mas en los libros de texto: un instrumento para su análisis. Avances de Investi-gación en Educación Matemática, 8, 73-94.

Mayén, S. (2009). Comprensión de las medidas de tendencia central por estudiantes me-xicanos de Educación Secundaria y Bachillerato [Tesis doctoral sin publicar]. Universidad de Granada.

MEFP. (2022). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordena-ción y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. MEFP.

MINEDUC. (2012). Matemática educación básica. Bases curriculares. Unidad de Currí-culum y Evaluación.

MINEDUC. (2015). Bases curriculares 7° básico a 2° medio. Unidad de Currículum y Evaluación.

Morales-García, L., Vidal-Henry, S., García-García, J. I., & Díaz-Levicoy, D. (2022). Análisis ontosemiótico de tareas que involucran gráficos estadísticos en libros de texto mexicanos de Educación Primaria. Avances de Investigación en Educa-ción Matemática, 22, 111-135. https://doi.org/10.35763/aiem22.4410

Pérez-Serrano, G. (2016). Investigación cualitativa. Retos e interrogaciones. La Mura-lla.

Rodríguez-Muñiz, L. J., & Díaz, P. (2018). Las investigaciones sobre la estadística y la probabilidad en los libros de texto de Bachillerato ¿Qué se ha hecho y qué se puede hacer? Avances de Investigación en Educación Matemática, 14, 65-81. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i14.218

SEP. (2017). Aprendizaje clave para la educación integral. Plan y programa de estudio para la Educación Básica. SEP.

Tapia, M. de los A., Núñez, M., & Rojas, M. (2021). Matemática 6° básico: Cuaderno de Actividades. Santillana.

Vargas, M. F., Fernández-Plaza, J. A., & Ruiz-Hidalgo, J. F. (2020). La derivada en los libros de texto de 1º de Bachillerato: un análisis a las tareas propuestas. Avances de Investigación en Educación Matemática, 18, 87-102. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i18.288

Published

2025-05-02

How to Cite

Parra-Fica, J. H., López-Martín, M. del M., & Díaz-Levicoy, D. (2025). Problem-Situations on Centralization Measures in Chilean Primary Education Textbooks. Advances of Research in Mathematics Education, (27), 129–156. https://doi.org/10.35763/aiem27.6124

Issue

Section

Artículos

Funding data