Problem-Situations on Centralization Measures in Chilean Primary Education Textbooks
DOI:
https://doi.org/10.35763/aiem27.6124Keywords:
Statistics, Textbook, Primary education, School activities, Measure of centralizationAbstract
This article analyses the presence of measures of centralization in 16 of textbooks (472 tasks) with wide repercussion in Chilean education, identifying the problem-situations in which mean, median and mode are involved. The main findings indicate that the texts are aligned with the curricular orientations, mainly in the distribution presented in the last four years of Primary Education; however, activities that require students to apply algorithms and calculate values in different contexts are favoured.
Downloads
References
Alvarado, L., Carrero, M., & Caroca, M. (2021). Matemática 5° básico: Cuaderno de Actividades. Santillana.
Alvarado, J., Rojas, M., Soto, P., & Villalobos, N. (2021). Matemática 6° básico. Santil-lana.
Banderas, B., Romero, D., Cerda, O., & Mardones, O. (2016). Matemática 5 básico: Cuaderno de Actividades. SM.
Batanero, C. (2000). Significado y comprensión de las medidas de posición central. Uno, 25, 41-58.
Batanero, C., Valenzuela-Ruiz, S., & Gea, M. M. (2020). Significados institucionales y personales de los estadísticos de orden en la Educación Secundaria. Mate-máticas, Educación y Sociedad, 3(2), 21-39.
Cáceres, A., Figueroa, N., & Gatica, E. (2016). Matemática 6 básico. SM.
Cantoral, R., Montiel, G., & Reyes-Gasperini, D. (2015). Análisis del discurso Mate-mático Escolar en los libros de texto, una mirada desde la Teoría Socioepiste-mológica. Avances de Investigación en Educación Matemática, 8, 9-28. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.123
CCSSI. (2010). Common Core State Standards for Mathematics. NGA Center y CCSSI.
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Aique.
Cobo, B. (2003). Significado de las medidas de posición central para estudiantes de se-cundaria [Tesis doctoral]. Universidad de Granada.
Cobo, B., & Batanero, C. (2004). Significado de la media en los libros de texto de se-cundaria. Enseñanza de las Ciencias, 22(1), 5-18. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3899
Del Pino, G., & Estrella, S. (2012). Educación estadística: Relaciones con la matemá-tica. Pensamiento Educativo, 49(1), 53-64. https://doi.org/10.7764/PEL.49.1.2012.5
Díaz-Levicoy, D., Giacomone, B., López-Martín, M. M., & Piñeiro, J. L. (2016). Estu-dio sobre los gráficos estadísticos en libros de texto digitales de Educación Primaria española. Profesorado, 20(1), 133-156.
Díaz-Levicoy, D., Morales-Garcia, L., & Rodríguez-Alveal, F. (2020). Las medidas de tendencia central en libros de texto de Educación Primaria en México. Para-digma, 40, 706-729. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p706-729.id819
Equipo Editorial SM (2018). Matemática 7 básicos: Cuaderno de Actividades. SM.
Estrella, S. (2008). Medidas de tendencia central en la enseñanza básica en Chile: análisis de un texto de séptimo año. RECHIEM, 4(1), 20-32.
Font, V., Godino, J. D., & Gallardo, J. (2013). The emergence of objects from mathe-matical practices. Educational Studies in Mathematics, 82, 97-124. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9411-0
García-García, J. I., Imilpán, I., Díaz-Levicoy, D., & Arredondo, E. (2021). Las me-didas de tendencia central en libros de texto de séptimo básico de Chile. Con-rado, 17(81), 261-268.
García-García, J. I., Urrutia, I., Vásquez, S., & Arredondo, E. (2021). Significado de la media, mediana y moda en textos escolares de séptimo básico. RECHIEM, 13(4), 186-199. https://doi.org/10.46219/rechiem.v13i4.84
Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los obje-tos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.
Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to re-search in mathematics education. ZDM, 39(1), 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1
Iturra, F., Mardones, O., Martínez, P., Romero, D., & Pinto, E. (2016). Matemática 5 básico. SM.
Kus, M. (2022). A comparative textbook analysis on measures of center in selected school mathematics textbooks of Australia and Turkey. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 23(2), 144-173. https://doi.org/10.4256/ijmtl.v23i2.381
Lampen, E. (2015). Teacher narratives in making sense of the statistical mean algo-rithm. Pythagoras, 36(1), 1-12. https://doi.org/10.4102/pythagoras.v36i1.281
Landtblom, K. (2023). Opportunities to learn mean, median, and mode afforded by textbook tasks. Statistics Education Research Journal, 22(3), 6. https://doi.org/10.52041/serj.v22i3.655
León, P., & Rodríguez., R. (2016). Matemática 6 básico: Cuaderno de Actividades. SM.
López, E., Guerrero, A., Carrillo, J., & Contreras, L. (2015). La resolución de proble-mas en los libros de texto: un instrumento para su análisis. Avances de Investi-gación en Educación Matemática, 8, 73-94.
Mayén, S. (2009). Comprensión de las medidas de tendencia central por estudiantes me-xicanos de Educación Secundaria y Bachillerato [Tesis doctoral sin publicar]. Universidad de Granada.
MEFP. (2022). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordena-ción y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. MEFP.
MINEDUC. (2012). Matemática educación básica. Bases curriculares. Unidad de Currí-culum y Evaluación.
MINEDUC. (2015). Bases curriculares 7° básico a 2° medio. Unidad de Currículum y Evaluación.
Morales-García, L., Vidal-Henry, S., García-García, J. I., & Díaz-Levicoy, D. (2022). Análisis ontosemiótico de tareas que involucran gráficos estadísticos en libros de texto mexicanos de Educación Primaria. Avances de Investigación en Educa-ción Matemática, 22, 111-135. https://doi.org/10.35763/aiem22.4410
Pérez-Serrano, G. (2016). Investigación cualitativa. Retos e interrogaciones. La Mura-lla.
Rodríguez-Muñiz, L. J., & Díaz, P. (2018). Las investigaciones sobre la estadística y la probabilidad en los libros de texto de Bachillerato ¿Qué se ha hecho y qué se puede hacer? Avances de Investigación en Educación Matemática, 14, 65-81. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i14.218
SEP. (2017). Aprendizaje clave para la educación integral. Plan y programa de estudio para la Educación Básica. SEP.
Tapia, M. de los A., Núñez, M., & Rojas, M. (2021). Matemática 6° básico: Cuaderno de Actividades. Santillana.
Vargas, M. F., Fernández-Plaza, J. A., & Ruiz-Hidalgo, J. F. (2020). La derivada en los libros de texto de 1º de Bachillerato: un análisis a las tareas propuestas. Avances de Investigación en Educación Matemática, 18, 87-102. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i18.288
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Hernán Parra-Fica, María del Mar López-Martín, Danilo Díaz-Levicoy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published in this journal are under a license Creative Commons: By 4.0 España from number 21 (2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and keep the acknowledgement of authorship.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Attribution 4.0 international licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Funding data
-
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2019-105601GB-I00 -
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2022-139748NB-100