Ontosemiotic analysis of tasks involving statistical graphics in Mexican Primary Education textbooks
DOI:
https://doi.org/10.35763/aiem22.4410Keywords:
Statistical graphs, Textbooks, Intended meaning, Ontosemiotic approach, Primary EducationAbstract
The purpose of this research is to analyze the intended meaning of tasks involving statistical graphs in mathematics textbooks of Primary Education in Mexico. For this purpose, theoretical and methodological elements of the Ontosemiotic Approach (OSA) are used, specifically, two analysis levels for mathematical activity: 1) phenomenological-anthropological and 2) ontosemiotic, which allow the study of the primary objects involved in the tasks. The results indicate that four types of problem situations are presented in the textbooks: 1) translating statistical tables into statistical graphs; 2) reading data in statistical graphs; 3) reading within the data in statistical graphs; and 4) reading beyond the data in statistical graphs. This research contributes to the planning and task designing of pre-service and in-service teachers of Elementary Education for approaching statistical graphs.
Downloads
References
Arteaga, P., Batanero, C., & Contreras, J. (2011). Gráficos estadísticos en la educación pri-maria y la formación de profesores. Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación, 12, 123-132.
Batanero, C., Gea, M., Díaz-Levicoy, D., & Cañadas, G.R. (2015). Objetos matemáticos liga-dos a la regresión en los textos españoles de bachillerato. Educación Matemática, 27(2), 9-35.
Braga, G., & Belver, J. L. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Edu-cación, 27(1), 199-218. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Burgos, M., Castillo, M.J., Beltrán-Pellicer, P. Giacomone, B., & Godino, J.D. (2020). Análi-sis didáctico de una lección sobre la proporcionalidad en un libro de texto de pri-maria con herramientas del enfoque ontosemiótico. Bolema, 34(66), 40-68. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a03
Bustamante-Valdés, M., & Díaz-Levicoy, D. (2020). Análisis de actividades evaluativas sobre gráficos estadísticos en el libro de texto del profesor para la educación rural chilena. Revista Conrado, 16(77), 436-441.
Camargo, L. P., & Jiménez, A. J. (2021). Niveles de interpretación de gráficos estadísticos. Boletín Redipe, 10(1), 312-319. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1184
Cuida, A., Espina, E., Alsina, Á., & Novo, M. L. (2021). La educación estadística y probabi-lística en proyectos editoriales de Educación Infantil. Bolema, 35(69), 389-412. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a18
Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension. NCTM.
Díaz-Levicoy, D., Giacomone, B., & Arteaga, P. (2017). Caracterización de los gráficos es-tadísticos en libros de texto argentinos del segundo ciclo de Educación Primaria. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 299-326.
Díaz-Levicoy, D., Osorio, M., Arteaga, P., & Rodríguez-Alveal, F. (2018). Gráficos estadís-ticos en libros de texto de matemática de primaria en Perú. Bolema, 32(61), 503-525. https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n61a10
Díaz-Levicoy, D., Osorio, M., Rodríguez-Alveal, F., & Ferrada, C. (2019). Los gráficos de barras en los libros de texto de educación primaria en Perú. Revista Paradigma, 40(1), 259-279.
Font, V., & Godino, J. D. (2006). La noción de configuración epistémica como herramien-ta de análisis de textos matemáticos: su uso en la formación de profesores. Educa-çao Matemática Pesquisa, 8(1), 67-98.
Friel, S., Curcio, F., & Bright, G. (2001). Making sense of graphs: critical factors influenc-ing comprehension and instructional implications. Journal for Research in mathe-matics Education, 32(2), 124-158. https://doi.org/10.2307/749671
Giacomone, B., Díaz-Levicoy, D., & Godino, J.D. (2018). Análisis ontosemiótico de tareas que involucran gráficos estadísticos en educación primaria. Revista Digital: Mate-mática, Educación e Internet, 18(1), 1-13. http://doi.org/10.18845/rdmei.v18i1.3256
Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significados institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.
Godino, J. D., Batanero, C., Burgos, M., & Gea, M.M. (2021). Una perspectiva ontosemióti-ca de los problemas y métodos de investigación en educación matemática. Reve-mop, 3, e202107, 1-30. https://doi.org/10.33532/revemop.e202107
Godino, J. D., Beltrán-Pellicer, P., Burgos, M., & Giacomone, B. (2017). Significados pragmáticos y configuraciones ontosemióticas en el estudio de la proporcionali-dad. En J. M. Contreras, P. Arteaga, G. R. Cañadas, M. M. Gea, B. Giacomone, & M. M. López-Martín (Eds.), Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el En-foque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (pp. 1-13). Uni-versidad de Granada.
Godino, J. D., Font, V., & Batanero, C. (2020). El enfoque ontosemiótico: implicaciones sobre el carácter prescriptivo de la didáctica. Revista Chilena de Educación Matemá-tica, 12(2), 3-15. https://doi.org/10.46219/rechiem.v12i2.25
Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema, 31(57), 90-113. http://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05
Jiménez-Castro, M., Arteaga, P., & Batanero, C. (2020). Los gráficos estadísticos en los libros de texto de educación primaria en Costa Rica. Bolema, 34(66), 132-156. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a07
Morales-Garcia, L., & Díaz-Levicoy, D. (2022). Ontosemiotic analysis of the use of multi-base material in mathematics textbooks for primary education in Chile. Acta Scien-tiae, 24(1), 57-91. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6807
Morales-Garcia, L., Navarro, C., & Díaz-Levicoy, D. (2021). Significados del número natu-ral en libros de texto mexicanos: un análisis descriptivo. Educación Matemática, 33(3), 94-120. https://doi.org/10.24844/EM3303.04
NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
Pallauta, J., Gea, M.M., Batanero, C., & Arteaga, P. (2021). Significado de la tabla estadística en libros de texto españoles de educación secundaria. Bolema, 35(71), 1803-1824. http://doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a26
Salcedo, A., González, J., Sarco, A., & González, J. (2020). Maestros en formación leen e interpretan gráficos estadísticos. Jornal Internacional de Estudos em Educação Ma-temática, 13(4), 374-384. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n4p374-384
SEP (2011). Plan de estudios 2011. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programa de estudios pa-ra la educación básica. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2021a). Matemáticas. Primer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2021b). Matemáticas. Segundo grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2021c). Desafíos Matemáticos. Libro para el alumno. Tercer grado. Secretaría de Edu-cación Pública.
SEP (2021d). Desafíos Matemáticos. Libro para el alumno. Cuarto grado. Secretaría de Edu-cación Pública.
SEP (2021e). Desafíos Matemáticos. Libro para el alumno. Quinto grado. Secretaría de Edu-cación Pública.
SEP (2021f). Desafíos Matemáticos. Libro para el alumno. Sexto grado. Secretaría de Edu-cación Pública.
Shaughnessy, J. M., Garfield, J., & Greer, B. (1996). Data handling. En A. J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & C. Laborde (Eds.), International handbook of mathematics education (pp. 205-237). Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-009-1465-07
Vásquez, C., Arredondo, E., & García-García, J.I. (2022). Representaciones estadísticas a temprana edad: una aproximación desde los libros de texto de Chile y México. Bo-lema, 36 (72), 116-145. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n72a06
Vásquez, C. Díaz-Levicoy, D., & Arteaga, P. (2020). Objetos matemáticos ligados a la esta-dística y la probabilidad en educación infantil: un análisis desde los libros de texto. Bolema, 34(67), 480-500. http://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a07
Vidal-Henry, S.R., Díaz-Levicoy, D., Navarro, C., & García-García, J.I. (2020). Gráficos estadísticos en libros de texto de matemáticas para la educación primaria mexica-na. Educao e Fronteiras, 10(29), 153-170. https://doi.org/10.30612/eduf.v10i29.14177
Wild, C., & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-248. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lizzet Morales-Garcia, Stiven R. Vidal-Henry, Jaime I. García-García, Danilo Díaz-Levicoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published in this journal are under a license Creative Commons: By 4.0 España from number 21 (2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and keep the acknowledgement of authorship.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Attribution 4.0 international licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).