Teacher Specialised Knowledge: A Teaching Experiment Focused on a Formative Task about Geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem26.5359

Keywords:

Teaching experiment, Mathematics Teachers’ Specialised Knowledge, Formative tasks, Prospective primary teachers, Geometry

Abstract

Research, professional practice, and initial teacher training must be closely interconnected. We propose the use of formative tasks to develop the mathematics teachers’ specialised knowledge about geometry. These tasks are designed based on real classroom situations and validated through research using a teaching experiment. The analytical model of Mathematics Teachers’ Specialised Knowledge allows us to identify real practice situations and analyse the knowledge mobilized in an initial teacher training classroom when solving these tasks. The reflection involved in solving these tasks enables prospective primary teachers to establish connections between elements of specialised teacher knowledge, fostering their comprehensive understanding of practice.

Downloads

Download data is not yet available.
Supporting Agencies
Ministerio de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de España, Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado AUIP

References

Ball, D. L. & Forzani, F. M. (2007). What makes education research “educational”? Educational Researcher, 36(9), 529-540. https://doi.org/10.3102/0013189X07312896

Barrantes, M. & Zapata, M. A. (2008). Obstáculos y errores en la enseñanza-aprendizaje de las figuras geométricas. Campo Abierto, 27(1) 55-71. https://relatec.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/1985/1273

Barrera-Castarnado, V. J. & Liñán-García, M. M. (2021). El conocimiento especiali-zado en Matemáticas en las tareas formativas para la formación inicial de profesores de Educación Primaria. En J. M. Romero, M. Ramos, C. R. & J. M. Sola. (Eds.), Escenarios Educativos investigadores: hacia una educación soste-nible (pp. 934-946). Dykinson.

Bassey, M. (1995). Creating Education Through Research. British Educational Re-search Association.

Boyd, D. J., Grossman, P. L., Lankford, H., Loeb, S. & Wyckoff, J. (2009). Teacher Preparation and Student Achievement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 31(4),416-440. https://doi.org/10.3102/0162373709353129

Carreño, E. & Climent, N. (2019). Conocimiento especializado de futuros profesores de matemáticas de secundaria. Un estudio en torno a definiciones de cuadri-láteros. PNA, 14(1), 23-53. http://hdl.handle.net/10481/60153

Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escude-ro-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M. & Muñoz-Catalán, M. C. (2018). The Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Carrillo, J., Liñán, M., Muñoz-Catalán, M. C, Barrera, V. & León, F. (2016). Construcción de conocimiento sobre caracte-rísticas de aprendizaje de las Matemáticas a través del análisis de vídeos. AIEM, 9, 85-103. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i9.108

Collins, A., Joseph, D. & Bielaczyc, K. (2004). Desing research: theoretical and methodological issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15-42. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_2

Da Ponte, J. P., Quaresma, M. & Branco, N. (2012). Prácticas profesionales de los profesores de matemáticas. AIEM, 1, 65-86. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i1.5

Depaepe, F., Verschaffel, L. & Star, J. (2020). Expertise in developing students’ ex-pertise in mathematics: Bridging teachers’ professional knowledge and in-structional quality. ZDM, 52, 179-192. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01148-8

Duval R. (1995). Sémiosis et pensée humaine. Registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Peter Lang.

Fujita, T. & Jones, K. (2007) Learners’ understanding of the definitions and hierar-chical classification of cuadrilaterals: towards a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9(1), 3-20, https://doi.org/10.1080/14794800008520167

Gravemeijer, K. (2004). Local instruction theories as means of support for teachers in reform mathematics education. Mathematical thinking and learning, 6(2), 105-128. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_3

Gutiérrez, Á. & Jaime, A. (2012). Reflexiones sobre la enseñanza de la geometría en primaria y secundaria. Tecné, Epistema y Didaxis: TED, 32, 55-70. https://doi.org/10.17227/ted.num32-1859

Joglar-Prieto, N., Liñán-García, M. M. & Contreras, L. C. (2022). MTSK en la forma-ción inicial del profesorado de Primaria. En: J. Carrillo, M. Á. Montes & N. Cli-ment (Eds.), Investigación sobre conocimiento especializado del profesor de ma-temáticas (MTSK): 10 años de camino (pp. 207-222). Dykinson.

Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Sage.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Liñán-García, M. M., Contreras, L. C., Climent, C., Montes, M. A., Carrillo, J. & Mu-ñoz-Catalán, M. C. (2019). Features of the specialised knowledge in Geometry of prospective primary teachers at the beginning of their training. En L. Jung (Ed.), Student Teaching: Perspectives, Opportunities and Challenges (pp. 57-107). Nova Science.

Liñán-García, M. M, Muñoz-Catalán, M. C., Contreras, L. C. & Barrera-Castarnado, V. J. (2021). Specialised Knowledge for Teaching Geometry in a Primary Edu-cation Class: Analysis from the Knowledge Mobilized by a Teacher and the Knowledge Evoked in the Researcher. Mathematics, 9, 2805. https://doi.org/10.3390/math9212805

Liu R.-D., Wang, J., Star, J. R., Zhen, R., Jiang R.-H. & Fu, X.-C. (2018). Turning po-tential flexibility into flexible performance: moderating effect of self-efficacy and use of flexible cognition. Front Psychol, 9, 646. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00646

Llinares, S., Breda, A., Climent, N., Fernández, C., Font, V., Lupiáñez, J. L., Moreno, M., Perez-Tyteca, P., Ruiz-Hidalgo, J. F., & Sánchez, A. (2022). Formación y desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. En L. J. Blanco, N. Climent, M. T. González, A. Moreno, G. Sánchez-Matamoros, C. De Castro & C. Jiménez (Eds.), Aportaciones al desarrollo del currículo desde la investigación en Educación Matemática (pp. 480-530). Universidad de Granada.

López, E. M., Guerrero, A. C., Carrillo, J. & Contreras, L. C. (2015). La resolución de problemas en los libros de texto: un instrumento para su análisis. AIEM, 8, 73-94 https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.122

Macías, J. (2015). Diseño y estudio de situaciones didácticas que favorecen el trabajo con registros semióticos. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40389/

Major, L. & Watson, S. (2018). Using video to support in-service teacher profession-al development: the state of the field, limitations and possibilities. Technolo-gy, Pedagogy and Education, 27(1), 49-68. https://doi.org/10.1080/1475939X.2017.1361469

Markovits, Z. & Smith, M. (2008). Cases as tools in mathematics teacher education. En D. Tirosh & T. Woods (Eds.), The International Handbook of Mathematics Teacher Education (pp. 39-64). Sense.

Millman, R., Svec, K. & Williams, D. (2009). Tasks using video clips of children in a content Matematics course for future Elementary school teachers. En B. Clarke, B. Grevholm & R. Millman (Eds.), Tasks in Primary Mathematics Teacher Education: Purpose, Use and Eemplars (pp. 105-112). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09660-8_8

Molina, M., Castro, E. Molina, J. L. & Castro, E. (2011). Un acercamiento a la investi-gación de diseño a través de los experimentos de enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 29(1), 75-88. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/243824/353427

Montes, M., Carrillo, J., Contreras, L. C., Liñán-García, M. M. & Barrera-Castarnado, V. J. (2019). Estructurando la formación inicial de profesores de matemáticas: una propuesta desde el modelo MTSK. En E. Badillo, N. Climent, C. Fernández & M. T. González (Eds.), Investigación sobre el profesor de mate-máticas: práctica de aula, conocimiento, competencia y desarrollo profesional (pp. 157-176). Ediciones Universidad Salamanca.

Muñoz-Catalán, M. C., Ramírez-García, M., Joglar-Prieto, N. & Carrillo J. (2022). Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge to promote Algebraic Reason-ing in Early Childhood Education as from a task of additive decomposition. Infancia y Aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 45, 37-80. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1946640

Ortega, T. & Pecharromán, C. (2015). Aprendizaje de conceptos geométricos a través de visualizaciones. AIEM, 7, 95-117. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i7.84

Star, J. R. & Strickland, S. K. (2008). Learning to observe: Using video to improve preservice mathematics teachers’ ability to notice. J Math Teacher Educ, 11(2), 107-125. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7

Strauss, A. & Corbin, J. (1994). Grounded Theory Methodology. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 217-285). Sage Publica-tions.

Tall, D. & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educ Stud Math, 12(2), 151-169.

Turégano, P. (2006). Una interpretación de la Formación de Conceptos y su Aplica-ción en el Aula. Ensayos, 21, 35-50.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2280879

Watson, A. & Mason, J. (2005). Mathematics as a constructive activity: Learners gener-ating examples. Studies in Mathematical Thinking and Learning. Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9781410613714

Published

2024-10-31

How to Cite

Barrera Castarnado, V. J., Contreras González, L. C., Muñoz Catalán, M. C., & Liñán García, M. del M. (2024). Teacher Specialised Knowledge: A Teaching Experiment Focused on a Formative Task about Geometry. Advances of Research in Mathematics Education, (26), 1–19. https://doi.org/10.35763/aiem26.5359

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)