Pre-service primary school teachers’ statistical knowledge in data representation
DOI:
https://doi.org/10.35763/aiem24.4646Keywords:
Statistical literacy, Pre-service primary school teachers, Central tendency measures, Statistical graphs, Statistical reasoningAbstract
This article analyses if pre-service primary school teachers distinguish the categories or values of the statistical variable from the absolute frequencies, whether they select and construct the appropriate graph according to the type of variable and how they justify such choice. Thus, we present a mixed-method case study with qualitative predominance and exploratory nature. The sample is conformed of 108 future primary education teachers, and the questionnaire is an ad-hoc questionnaire with 4 items. The results indicate that pre-service teachers have difficulties in distinguishing the categories of a qualitative variable from its absolute frequencies. The most common error detected in the graph’s choice is the selection of the line graph for qualitative variables and histograms for qualitative or non-grouped discrete quantitative variables. The correction degree in the realization of the graph and its justification are not sufficient. This shows the need to improve the statistical literacy of pre-service teachers.
Downloads
References
Alacaci, C., Lewis, S.P., O’Brien, G.E., & Jiang, Z. (2011). Pre-Service Elementary Teachers’ understandings of Graphs. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 7(1), 3-14. https://doi.org/10.12973/ejmste/75171
Alsina, A. (2012). La estadística y la probabilidad en Educación Infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22. https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/article/view/7700/7976
Anasagasti, J. (2019). Desarrollo de la competencia estadística del futuro docente de primaria a través del aprendizaje basado en proyectos. Tesis Doctoral sin publicar, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://addi.ehu.es/handle/10810/42760
Arteaga, P. (2011). Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos de futuros profesores. Tesis Doctoral sin publicar. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/arteaga.pdf
Arteaga, P., & Batanero, C. (2010). Evaluación de errores de futuros profesores en la construcción de gráficos estadísticos. En M. M. Moreno, A. Estrada, J. Carrillo & T. A. Sierra (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIV (pp. 211-221). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/14/Actas14SEIEM.pdf
Arteaga, P., Batanero, C. & Cañadas, G. (2011). Evaluación del conocimiento especializado de la estadística en futuros profesores en una tarea abierta. En M. Marín, G. Fernández, L. J. Blanco & M. Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 267-276). SEIEM.
Arteaga, P., Batanero, C., Contreras, J. M., & Cañadas, G. (2016). Evaluación de errores en la construcción de gráficos estadísticos elementales por futuros profesores. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 19(1), 15-40.
Arteaga, P., Díaz-Levicoy, D., & Batanero, C. (2021). Primary school students’ reading levels of line graphs. Statistics Education Research Journal, 20(2), Article 6. https://doi.org/10.52041/serj.v20i2.339
Batanero, C., Arteaga, P., & Ruiz, B. (2009). Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 141-154. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3627
Batanero, C., Cobo, B., & Díaz, C. (2003). Assessing secondary school students’ understanding of averages. Proceedings of CERME III. Bellaria, Italia.
Batanero, C., & Godino, J.D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/6_Estocastica.pdf
Berciano, A., Anasagasti, J., & Zamalloa, T. (2021). Sentido estadístico en la formación de las y los estudiantes del Grado de Educación Infantil. Una aproximación desde un contexto de aprendizaje STEAM. PNA, 15(4), 289-309. https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22510
Bruno, A., & Espinel, M. C. (2005). Recta numérica, escalas y gráficas estadísticas: un estudio con estudiantes para profesores. Formación del Profesorado e Investigación en Educación matemáticas, 7, 57-85. http://fpiem.webs.ull.es/index.php/fpiem/article/view/18
Calot, G. (1974). Curso de estadística descriptiva. Paraninfo.
Carvalho, C. (2001). Interaçao entre pares. Contributos para a promoçao do desenvolvimiento lógico e do desempenho estatístico no 7º ano de escolaridade. Tesis doctoral sin publicar, Universidad de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/42621
Cobo, B. (2003). Significado de las medidas de posición central para los estudiantes de secundaria. Tesis doctoral sin publicar. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/tesiscobo.pdf
Díaz-Levicoy, D. (2018). Comprensión de gráficos estadísticos por alumnos chilenos de Educación Primaria. Tesis doctoral sin publicar. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/53598/29122880.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Espinel, M.C. (2007). Construcción y razonamiento de gráficos estadísticos en la formación de profesores. En M. Camacho, P. Flores & M. Pilar Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 99-119). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/11/Actas11SEIEM.pdf
Estrada, A. (2007). Actitudes hacia la estadística: Un estudio con profesores de Educación Primaria en formación y en ejercicio. En M. Camacho, P. Flores & M. Pilar Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 121-140). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/11/Actas11SEIEM.pdf
Estrada, A., Batanero, C. & Fortuny, J.M. (2004). Un estudio sobre conocimientos de estadística elemental de profesores en formación. Educación Matemática, 16(1), 89-111. https://doi.org/10.24844/EM1601.04
Fernandes, J. A. & Morais, P. C. (2011). Leitura e interpretação de gráficos estatísticos por alunos do 9º ano de escolaridade. Educação Matemática Pesquisa, 13(1), 95-115. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/5282
Freitas, A., Figueiredo, T. S., Silva, N. & Miranda, M.C. (2018). Learning difficulties with median and quartiles concepts in the 8th grade students: formula versus plot comparative study. Indagatio Didatica, 10(2), 109-132. https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11313
Friel, S. N. & Bright, G. W. (1996). Building a theory of graphicacy: How do students read graphs? Paper presented at the Annual Meeting of AERA, New York.
Groth, R. & Bergner, J. (2006). Preservice elementary teachers’ conceptual and procedural knowledge of mean, median and mode. Mathematical Thinking and Learning, 8(1), 37-63. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0801_3
Jacobbe, T. y Horton, R.M. (2010). Elementary school teachers’ comprehension of data displays. Statistics Education Research Journal, 9(1), 27-45. https://iase-web.org/documents/SERJ/SERJ9(1)_Jacobbe_Horton.pdf?1402525009
Leavy, A. M. & O’loughlin, N. (2006). Preservice teachers understanding of the mean: moving beyond the arithmetic average. Journal of Mathematics Teachers Education, 9, 53-90. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10857-006-9003-y.pdf?pdf=button
Li, K. Y. & Shen, S. M. (1992). Students’ weaknesses in statistical projects. Teaching Statistics, 14(1), 2-8.
Madrid, A. E., Valenzuela-Ruiz, S. M., Batanero, C. & Garzón-Guerrero, J. A. (2022). Comprensión de la mediana por estudiantes universitarios. AIEM-Avances de investigación en educación matemática, 22, 1-21. https://aiem.es/article/view/v22-madrid-valenzuela-batanero-etal/3902-pdf-es
Mayén, S., Cobo, B., Batanero, C. & Balderas, P. (2007). Comprensión de las medidas de posición central en estudiantes mexicanos de bachillerato. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 3(9), 187-201. https://union.fespm.es/index.php/UNION/issue/view/16/13
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Autor.
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. https://www.boe.es/buscar/pdf/2022/BOE-A-2022-3296-consolidado.pdf
Sanoja de Ramirez, J. & Ortiz-Buitrago, J. (2013). Conocimiento de contenido estadístico de los maestros. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea & P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 157-164). Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jmcontreras/pages/Investigacion/Actas%20jornadas.pdf
Wu, Y. (2004). Singapore secondary school students’ understanding of statistical graphs. Trabajo presentado en el 10th International Congress on Mathematcis Education. Copenhagen, Dinamarca. http://iase-web.org/documents/papers/icme10/Yingkang.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ane Izagirre, Jon Anasagasti, Ainhoa Berciano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published in this journal are under a license Creative Commons: By 4.0 España from number 21 (2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and keep the acknowledgement of authorship.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Attribution 4.0 international licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).