Pre-service primary school teachers’ statistical knowledge in data representation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem24.4646

Keywords:

Statistical literacy, Pre-service primary school teachers, Central tendency measures, Statistical graphs, Statistical reasoning

Abstract

This article analyses if pre-service primary school teachers distinguish the categories or values of the statistical variable from the absolute frequencies, whether they select and construct the appropriate graph according to the type of variable and how they justify such choice. Thus, we present a mixed-method case study with qualitative predominance and exploratory nature. The sample is conformed of 108 future primary education teachers, and the questionnaire is an ad-hoc questionnaire with 4 items. The results indicate that pre-service teachers have difficulties in distinguishing the categories of a qualitative variable from its absolute frequencies. The most common error detected in the graph’s choice is the selection of the line graph for qualitative variables and histograms for qualitative or non-grouped discrete quantitative variables. The correction degree in the realization of the graph and its justification are not sufficient. This shows the need to improve the statistical literacy of pre-service teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alacaci, C., Lewis, S.P., O’Brien, G.E., & Jiang, Z. (2011). Pre-Service Elementary Teachers’ understandings of Graphs. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 7(1), 3-14. https://doi.org/10.12973/ejmste/75171

Alsina, A. (2012). La estadística y la probabilidad en Educación Infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22. https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/article/view/7700/7976

Anasagasti, J. (2019). Desarrollo de la competencia estadística del futuro docente de primaria a través del aprendizaje basado en proyectos. Tesis Doctoral sin publicar, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://addi.ehu.es/handle/10810/42760

Arteaga, P. (2011). Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos de futuros profesores. Tesis Doctoral sin publicar. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/arteaga.pdf

Arteaga, P., & Batanero, C. (2010). Evaluación de errores de futuros profesores en la construcción de gráficos estadísticos. En M. M. Moreno, A. Estrada, J. Carrillo & T. A. Sierra (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIV (pp. 211-221). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/14/Actas14SEIEM.pdf

Arteaga, P., Batanero, C. & Cañadas, G. (2011). Evaluación del conocimiento especializado de la estadística en futuros profesores en una tarea abierta. En M. Marín, G. Fernández, L. J. Blanco & M. Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 267-276). SEIEM.

Arteaga, P., Batanero, C., Contreras, J. M., & Cañadas, G. (2016). Evaluación de errores en la construcción de gráficos estadísticos elementales por futuros profesores. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 19(1), 15-40.

Arteaga, P., Díaz-Levicoy, D., & Batanero, C. (2021). Primary school students’ reading levels of line graphs. Statistics Education Research Journal, 20(2), Article 6. https://doi.org/10.52041/serj.v20i2.339

Batanero, C., Arteaga, P., & Ruiz, B. (2009). Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 141-154. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3627

Batanero, C., Cobo, B., & Díaz, C. (2003). Assessing secondary school students’ understanding of averages. Proceedings of CERME III. Bellaria, Italia.

Batanero, C., & Godino, J.D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/6_Estocastica.pdf

Berciano, A., Anasagasti, J., & Zamalloa, T. (2021). Sentido estadístico en la formación de las y los estudiantes del Grado de Educación Infantil. Una aproximación desde un contexto de aprendizaje STEAM. PNA, 15(4), 289-309. https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22510

Bruno, A., & Espinel, M. C. (2005). Recta numérica, escalas y gráficas estadísticas: un estudio con estudiantes para profesores. Formación del Profesorado e Investigación en Educación matemáticas, 7, 57-85. http://fpiem.webs.ull.es/index.php/fpiem/article/view/18

Calot, G. (1974). Curso de estadística descriptiva. Paraninfo.

Carvalho, C. (2001). Interaçao entre pares. Contributos para a promoçao do desenvolvimiento lógico e do desempenho estatístico no 7º ano de escolaridade. Tesis doctoral sin publicar, Universidad de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/42621

Cobo, B. (2003). Significado de las medidas de posición central para los estudiantes de secundaria. Tesis doctoral sin publicar. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/tesiscobo.pdf

Díaz-Levicoy, D. (2018). Comprensión de gráficos estadísticos por alumnos chilenos de Educación Primaria. Tesis doctoral sin publicar. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/53598/29122880.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Espinel, M.C. (2007). Construcción y razonamiento de gráficos estadísticos en la formación de profesores. En M. Camacho, P. Flores & M. Pilar Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 99-119). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/11/Actas11SEIEM.pdf

Estrada, A. (2007). Actitudes hacia la estadística: Un estudio con profesores de Educación Primaria en formación y en ejercicio. En M. Camacho, P. Flores & M. Pilar Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 121-140). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/11/Actas11SEIEM.pdf

Estrada, A., Batanero, C. & Fortuny, J.M. (2004). Un estudio sobre conocimientos de estadística elemental de profesores en formación. Educación Matemática, 16(1), 89-111. https://doi.org/10.24844/EM1601.04

Fernandes, J. A. & Morais, P. C. (2011). Leitura e interpretação de gráficos estatísticos por alunos do 9º ano de escolaridade. Educação Matemática Pesquisa, 13(1), 95-115. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/5282

Freitas, A., Figueiredo, T. S., Silva, N. & Miranda, M.C. (2018). Learning difficulties with median and quartiles concepts in the 8th grade students: formula versus plot comparative study. Indagatio Didatica, 10(2), 109-132. https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11313

Friel, S. N. & Bright, G. W. (1996). Building a theory of graphicacy: How do students read graphs? Paper presented at the Annual Meeting of AERA, New York.

Groth, R. & Bergner, J. (2006). Preservice elementary teachers’ conceptual and procedural knowledge of mean, median and mode. Mathematical Thinking and Learning, 8(1), 37-63. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0801_3

Jacobbe, T. y Horton, R.M. (2010). Elementary school teachers’ comprehension of data displays. Statistics Education Research Journal, 9(1), 27-45. https://iase-web.org/documents/SERJ/SERJ9(1)_Jacobbe_Horton.pdf?1402525009

Leavy, A. M. & O’loughlin, N. (2006). Preservice teachers understanding of the mean: moving beyond the arithmetic average. Journal of Mathematics Teachers Education, 9, 53-90. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10857-006-9003-y.pdf?pdf=button

Li, K. Y. & Shen, S. M. (1992). Students’ weaknesses in statistical projects. Teaching Statistics, 14(1), 2-8.

Madrid, A. E., Valenzuela-Ruiz, S. M., Batanero, C. & Garzón-Guerrero, J. A. (2022). Comprensión de la mediana por estudiantes universitarios. AIEM-Avances de investigación en educación matemática, 22, 1-21. https://aiem.es/article/view/v22-madrid-valenzuela-batanero-etal/3902-pdf-es

Mayén, S., Cobo, B., Batanero, C. & Balderas, P. (2007). Comprensión de las medidas de posición central en estudiantes mexicanos de bachillerato. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 3(9), 187-201. https://union.fespm.es/index.php/UNION/issue/view/16/13

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Autor.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. https://www.boe.es/buscar/pdf/2022/BOE-A-2022-3296-consolidado.pdf

Sanoja de Ramirez, J. & Ortiz-Buitrago, J. (2013). Conocimiento de contenido estadístico de los maestros. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea & P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 157-164). Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jmcontreras/pages/Investigacion/Actas%20jornadas.pdf

Wu, Y. (2004). Singapore secondary school students’ understanding of statistical graphs. Trabajo presentado en el 10th International Congress on Mathematcis Education. Copenhagen, Dinamarca. http://iase-web.org/documents/papers/icme10/Yingkang.pdf

Published

2023-11-03

How to Cite

Izagirre, A., Anasagasti, J., & Berciano, A. (2023). Pre-service primary school teachers’ statistical knowledge in data representation. Advances of Research in Mathematics Education, (24), 111–130. https://doi.org/10.35763/aiem24.4646

Issue

Section

Artículos