From “Visit of the Works” to the “Questioning of the World” in Argentine Secondary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem26.4303

Keywords:

Teaching of mathematics, Anthropological Theory of the Didactics, Study and research path (SRP), Secondary school, Algebraic functions

Abstract

This paper analyzes the results of implementing a Study and Research Path (SRP) in regular secondary school courses in Argentina with 163 students. The Anthropological Theory of the Didactic (ATD) is adopted to define the scope of an emerging paradigm of questioning the world (PCM) from an SRP, as a response to another in crisis, the “visit of the works”. The praxeologies that are studied with the REI are analyzed. The results show the differences of introducing teaching through research and questioning regarding the usual traditional approach, mainly in relation to knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigue, M. (1995). Ingeniería didáctica. Ingeniería didáctica en educación matemática. Iberoamérica.

Brousseau, G. (1998). La théorie des situations didactiques. La Pensée sauvage.

Chevallard, Y. (1999) El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19(2), 221-266.

Chevallard, Y. (2001). Aspectos problemáticos de la formación docente. Manuscrito no publicado.

Chevallard, Y. (2004). Vers une didactique de la codisciplinarité. Notes sur une nouvelle épistémologie scolaire. Manuscrito no publicado.

Chevallard, Y. (2011). Quel programme pour l´avenir de la recherche en TAD?. Trabajo publicado en Actas del III International Conference on the Anthropological Theory of the Didactic (III CITAD) (pp. 23-32).

Chevallard, Y. (2013). Enseñar Matemáticas en la Sociedad de Mañana: Alegato a Favor de un Contraparadigma Emergente. REDIMAT-Journal of Research in Mathematics Education, 2(2), 161-182. https://doi.org/10.4471/redimat.2013.26

Chevallard, Y. (2017). ¿Por qué enseñar matemáticas en secundaria? Una pregunta vital para los tiempos que se avecinan. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 20(1), 159-169.

Douady, R. (1986) Jeux de cadres et dialectique outil-objet. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 5-31.

Florensa, I., García, F. J., & Sala, G. (2020). Condiciones para la enseñanza de la modelización matemática: Estudios de caso en distintos niveles educativos. Avances de Investigación en Educación Matemática, 17, 21-37. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i17.315

García, F. J., Baquero, B., Florensa, I., & Bosch, M. (2019). Diseño de tareas en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Avances de Investigación en Educación Matemática, 15, 75-94. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i15.267

Gazzola, M., Otero, M., & Llanos, V. (2021). Recorrido de estudio e investigación en física y matemáticas en la escuela secundaria. Praxis & Saber, 12(31), 1-20. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.11151

Llanos, V. C., & Otero, M. R. (2013). Operaciones con curvas y estudio de funciones. Revista SUMA+ para la enseñanza y el aprendizaje de la matemática, 73, 17-24.

Llanos, V. C., Otero, M. R., & Colombo, E. (2015). The polynomial functions as result of multiplying curves in the framework of a Research and Study Paths. REDIMAT - Journal of Research in Mathematics Education, 4(1), 80-98. https://doi.org/10.4471/redimat.2015.60

Llanos, V. C., Otero, M. R., & Gazzola, M. P. (2016). Estudio de funciones algebraicas en la escuela secundaria: una propuesta para su enseñanza en los marcos geométrico, analítico, gráfico y funcional. UNICEN.

Llanos, V. C., Otero, M. R., & Gazzola, M. P. (2017). Étude des fonctions algébriques dans le cadre d’un Parcours d’Étude et de Recherche (PER) dans l’école secondaire: le cas des fonctions rationnelles. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 4(1), 1-16.

Otero, M. R., Llanos, V. C., & Arlego, M. (2020). Mathematics and Physics Study and Research Paths within two groups of pre-service teacher Education. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 22(4), 742-755.

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i4p711-724

Otero, M. R., Llanos, V. C., & Parra, V. (2020). Training in-service teachers: study of questions and the organization of teaching. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 22(4), 711-724. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i4p742-755

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(23), 133-170. La Pensée Sauvage, Marseille.

Published

2024-10-31

How to Cite

Llanos, V. C., Rita Otero, M. ., & Gazzola, M. P. (2024). From “Visit of the Works” to the “Questioning of the World” in Argentine Secondary School. Advances of Research in Mathematics Education, (26), 105–127. https://doi.org/10.35763/aiem26.4303

Issue

Section

Artículos