Intra-domain directional relationships of mathematics teacher’s specialized knowledge about location in the plane

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem24.4360

Keywords:

Specialized knowledge of the mathematics teacher, MTSK, Relationships between subdomains, Location on the Cartesian plane, Teaching geometry

Abstract

The present research focuses on identifying directional relationships between subdomains of mathematics teacher specialized knowledge (MTSK) involved in the teaching of location in the Cartesian plane. The methodology is qualitative, with an instrumental case study with a Mexican mathematics teacher. Data collection was based on the design of a lesson plan and a semi-structured interview. The results showed that the category of difficulties in learning mathematics conditioned the emergence of strategies, techniques, tasks and examples. Likewise, the definitions, properties and foundations of knowledge of the topics conditioned the emergence of auxiliary connections of the knowledge of the structure of mathematics. Finally, the learning expectations of a mathematical content of mathematics learning standards knowledge conditioned the emergence of strategies, techniques, tasks and examples. All the relationships found were intra-domain.

Downloads

Download data is not yet available.
Supporting Agencies
This work was carried out thanks to funding from the Consejo Nacional Ciencia y Tecnología de México, through the master's scholarship assigned with CVU: 1100973.

References

Acuña, C. (2001). Concepciones en graficación, el orden entre las coordenadas de los puntos del plano cartesiano. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 4(3), 203-217.

Alpízar, M., Fernández, H., Morales, J. & Quesada, S. (2018). Dificultades y errores presentes en estudiantes de educación secundaria en el aprendizaje de la función lineal. Revista de Investigación y Divulgación en Matemática Educativa, 9, 6-19.

Aravena, A. y Morales, A. (2018). El Plano Cartesiano en estudiantes de Quinto Básico: su Resignificación en una Situación Específica. Bolema, 32(62), 825-846. https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a04

Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Bishop, A. (1999). Enculturación Matemática, la educación matemática desde una perspectiva cultural. Paidós Ibérica.

Carrillo-Yáñez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, Á., Ribeiro, M., & Muñóz-Catalán, M. C. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Carrillo, J., Montes, M, & Climent, N. (2022). Investigación sobre conocimiento especializado del profesor de matemáticas (MTSK): 10 años de camino. Dykinson.

Chamorro, M. (2003). Didáctica de la Matemática Primaria. Pearson Educación.

Delgado-Rebolledo, R. & Espinoza-Vásquez., G. (2021). ¿Cómo se relacionan los subdominios del conocimiento especializado del profesor de Matemáticas? En J. G. Moriel-Junior (Ed.), Anais do V Congreso Iberoamericano sobre conocimiento especializado del profesor de matemáticas (pp. 288-295). Congresseme.

Delgado-Rebolledo, R. & Zakaryan, D. (2020). Relationships Between the Knowledge of Practices in Mathematics and the Pedagogical Content Knowledge of a Mathematics Lecturer. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(3), 567-587. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09977-0

Escudero, D. (2015). Una caracterización del conocimiento didáctico del contenido como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas de secundaria. Tesis doctoral sin publicar, Universidad de Huelva, España.

Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, M., Aguilar, A. & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemática, el MTSK. En J. Carrillo, L. C. Contreras-González, N. Climent, D. Escudero-Avila, E. Flores-Medrano & M. A. Montes (Eds.), Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemática (pp. 70-92). Universidad de Huelva Publicaciones.

Flores-Medrano, E., Gómez-Arroyo, D., Aguilar-González, Á., & Muñiz-Rodríguez, L. (2022). What Knowledge Do Teachers Need to Predict the Mathematical Behavior of Students? Mathematics, 10(16), 2933. https://doi.org/10.3390/math10162933

Hernández. F., Lizarde, E. & Zúñiga, J. (2015). El Conocimiento Especializado de los Profesores de Matemáticas en la Educación Primaria. Predictores Principales desde el MTSK en la Formación Docente Inicial [ponencia]. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua, México.

Moriel-Junior, J. G. & Carrillo, J. (2014). Explorando indícios de conhecimento especializado para ensinar matemática com o modelo MTSK. En M. T. González, M. Codes, D. Arnau & T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 465-474). SEIEM.

Muñoz-Catalán, M. C. (2021). Reflexiones para una fundamentación del estudio de caso como diseño metodológico en Educación Matemática. En P. D. Diago, D. F. Yáñez, M. T. González-Astudillo & D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 65-80). SEIEM.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Autor.

Pacheco-Muñoz, E., Juárez-Ruiz, E. & Flores-Medrano. (2022). Conocimiento Didáctico del Contenido en la Enseñanza de la localización en el plano cartesiano. Investigación e innovación en Matemática Educativa. 7,1-20. https://doi.org/10.46618/iime.143

Padilla-Escorcia, I. A. & Acevedo-Rincón, J. P. (2021). Conocimiento especializado del profesor que enseña la reflexión de la función trigonométrica seno: Mediaciones con TIC. Eco Matemático, 12(1), 93-106. https://doi.org/10.22463/17948231.3072

Padilla-Escorcia, I. A. & Acevedo-Rincón, J. P. (2022). Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas en la Enseñanza de la Modelación de la Elipse a Través de Recursos Tecnológicos. Revista Lasallista de Investigación, 19(1), 67-83. https://doi.org/10.22507/rli.v19n1a4

Pascual, M. I., Montes, M. & Contreras, L. C. (2019). Un acercamiento al conocimiento del formador de profesores de matemáticas. En J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz-Escolano & Á. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 473-482). SEIEM.

Paternina-Borja, O., Juárez-Ruiz, E. & Zakaryan, D. (2021, noviembre). Conocimiento especializado de un profesor de matemáticas: caracterización de relaciones en tema de simetrías[conferencia], (pp. 296-303). V Congreso Iberoamericano sobre conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Brasil

Pinto, H. D. (2016). El plano cartesiano: una idea sencilla cuyo desarrollo llevó dos milenios. Tesis de Licenciatura sin publicar, Universidad Pedagógica Nacional, Colombia.

Salazar, V. & Lima, I. (2019). ¿Qué conocimiento debe tener el profesor de matemáticas para enseñar geometría y aportar a la construcción del tejido social? En C. Samper & L. Camargo (Eds.), 24 Encuentro de Geometría y sus Aplicaciones (pp. 205-212). Universidad Pedagógica Nacional.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave para la educación Integral. Autor.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. American Educational Research Association, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Valdespino, E. (2017). El conocimiento especializado de maestros mexicanos de primaria sobre el plano cartesiano. Tesis de maestría sin publicar, Universidad Internacional de Andalucía, España.

Zakaryan, D., Estrella, M. S., Espinoza-Vásquez, G., Morales, S., Olfos, R., Flores-Medrano, E. & Carrillo Yañez, J. (2018). Relaciones entre el conocimiento de la enseñanza y el conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticas: caso de una profesora de secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 105-123. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2260

Zakaryan, D., & Ribeiro, M. (2016). Conocimiento de la enseñanza de números racionales: una ejemplificación de relaciones. Zetetiké, 24(3), 301-321.

Published

2023-11-03

How to Cite

Pacheco-Muñoz, E., Juárez Ruiz , E. ., & Flores Medrano, E. . (2023). Intra-domain directional relationships of mathematics teacher’s specialized knowledge about location in the plane. Advances of Research in Mathematics Education, (24), 57–74. https://doi.org/10.35763/aiem24.4360

Issue

Section

Artículos