Intra-domain directional relationships of mathematics teacher’s specialized knowledge about location in the plane
DOI:
https://doi.org/10.35763/aiem24.4360Keywords:
Specialized knowledge of the mathematics teacher, MTSK, Relationships between subdomains, Location on the Cartesian plane, Teaching geometryAbstract
The present research focuses on identifying directional relationships between subdomains of mathematics teacher specialized knowledge (MTSK) involved in the teaching of location in the Cartesian plane. The methodology is qualitative, with an instrumental case study with a Mexican mathematics teacher. Data collection was based on the design of a lesson plan and a semi-structured interview. The results showed that the category of difficulties in learning mathematics conditioned the emergence of strategies, techniques, tasks and examples. Likewise, the definitions, properties and foundations of knowledge of the topics conditioned the emergence of auxiliary connections of the knowledge of the structure of mathematics. Finally, the learning expectations of a mathematical content of mathematics learning standards knowledge conditioned the emergence of strategies, techniques, tasks and examples. All the relationships found were intra-domain.
Downloads
References
Acuña, C. (2001). Concepciones en graficación, el orden entre las coordenadas de los puntos del plano cartesiano. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 4(3), 203-217.
Alpízar, M., Fernández, H., Morales, J. & Quesada, S. (2018). Dificultades y errores presentes en estudiantes de educación secundaria en el aprendizaje de la función lineal. Revista de Investigación y Divulgación en Matemática Educativa, 9, 6-19.
Aravena, A. y Morales, A. (2018). El Plano Cartesiano en estudiantes de Quinto Básico: su Resignificación en una Situación Específica. Bolema, 32(62), 825-846. https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a04
Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Bishop, A. (1999). Enculturación Matemática, la educación matemática desde una perspectiva cultural. Paidós Ibérica.
Carrillo-Yáñez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, Á., Ribeiro, M., & Muñóz-Catalán, M. C. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981
Carrillo, J., Montes, M, & Climent, N. (2022). Investigación sobre conocimiento especializado del profesor de matemáticas (MTSK): 10 años de camino. Dykinson.
Chamorro, M. (2003). Didáctica de la Matemática Primaria. Pearson Educación.
Delgado-Rebolledo, R. & Espinoza-Vásquez., G. (2021). ¿Cómo se relacionan los subdominios del conocimiento especializado del profesor de Matemáticas? En J. G. Moriel-Junior (Ed.), Anais do V Congreso Iberoamericano sobre conocimiento especializado del profesor de matemáticas (pp. 288-295). Congresseme.
Delgado-Rebolledo, R. & Zakaryan, D. (2020). Relationships Between the Knowledge of Practices in Mathematics and the Pedagogical Content Knowledge of a Mathematics Lecturer. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(3), 567-587. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09977-0
Escudero, D. (2015). Una caracterización del conocimiento didáctico del contenido como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas de secundaria. Tesis doctoral sin publicar, Universidad de Huelva, España.
Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, M., Aguilar, A. & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemática, el MTSK. En J. Carrillo, L. C. Contreras-González, N. Climent, D. Escudero-Avila, E. Flores-Medrano & M. A. Montes (Eds.), Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemática (pp. 70-92). Universidad de Huelva Publicaciones.
Flores-Medrano, E., Gómez-Arroyo, D., Aguilar-González, Á., & Muñiz-Rodríguez, L. (2022). What Knowledge Do Teachers Need to Predict the Mathematical Behavior of Students? Mathematics, 10(16), 2933. https://doi.org/10.3390/math10162933
Hernández. F., Lizarde, E. & Zúñiga, J. (2015). El Conocimiento Especializado de los Profesores de Matemáticas en la Educación Primaria. Predictores Principales desde el MTSK en la Formación Docente Inicial [ponencia]. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua, México.
Moriel-Junior, J. G. & Carrillo, J. (2014). Explorando indícios de conhecimento especializado para ensinar matemática com o modelo MTSK. En M. T. González, M. Codes, D. Arnau & T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 465-474). SEIEM.
Muñoz-Catalán, M. C. (2021). Reflexiones para una fundamentación del estudio de caso como diseño metodológico en Educación Matemática. En P. D. Diago, D. F. Yáñez, M. T. González-Astudillo & D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 65-80). SEIEM.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Autor.
Pacheco-Muñoz, E., Juárez-Ruiz, E. & Flores-Medrano. (2022). Conocimiento Didáctico del Contenido en la Enseñanza de la localización en el plano cartesiano. Investigación e innovación en Matemática Educativa. 7,1-20. https://doi.org/10.46618/iime.143
Padilla-Escorcia, I. A. & Acevedo-Rincón, J. P. (2021). Conocimiento especializado del profesor que enseña la reflexión de la función trigonométrica seno: Mediaciones con TIC. Eco Matemático, 12(1), 93-106. https://doi.org/10.22463/17948231.3072
Padilla-Escorcia, I. A. & Acevedo-Rincón, J. P. (2022). Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas en la Enseñanza de la Modelación de la Elipse a Través de Recursos Tecnológicos. Revista Lasallista de Investigación, 19(1), 67-83. https://doi.org/10.22507/rli.v19n1a4
Pascual, M. I., Montes, M. & Contreras, L. C. (2019). Un acercamiento al conocimiento del formador de profesores de matemáticas. En J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz-Escolano & Á. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 473-482). SEIEM.
Paternina-Borja, O., Juárez-Ruiz, E. & Zakaryan, D. (2021, noviembre). Conocimiento especializado de un profesor de matemáticas: caracterización de relaciones en tema de simetrías[conferencia], (pp. 296-303). V Congreso Iberoamericano sobre conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Brasil
Pinto, H. D. (2016). El plano cartesiano: una idea sencilla cuyo desarrollo llevó dos milenios. Tesis de Licenciatura sin publicar, Universidad Pedagógica Nacional, Colombia.
Salazar, V. & Lima, I. (2019). ¿Qué conocimiento debe tener el profesor de matemáticas para enseñar geometría y aportar a la construcción del tejido social? En C. Samper & L. Camargo (Eds.), 24 Encuentro de Geometría y sus Aplicaciones (pp. 205-212). Universidad Pedagógica Nacional.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave para la educación Integral. Autor.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. American Educational Research Association, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Valdespino, E. (2017). El conocimiento especializado de maestros mexicanos de primaria sobre el plano cartesiano. Tesis de maestría sin publicar, Universidad Internacional de Andalucía, España.
Zakaryan, D., Estrella, M. S., Espinoza-Vásquez, G., Morales, S., Olfos, R., Flores-Medrano, E. & Carrillo Yañez, J. (2018). Relaciones entre el conocimiento de la enseñanza y el conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticas: caso de una profesora de secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 105-123. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2260
Zakaryan, D., & Ribeiro, M. (2016). Conocimiento de la enseñanza de números racionales: una ejemplificación de relaciones. Zetetiké, 24(3), 301-321.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ever Pacheco-Muñoz , Estela Juárez-Ruíz , Eric Flores Medrano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published in this journal are under a license Creative Commons: By 4.0 España from number 21 (2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and keep the acknowledgement of authorship.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Attribution 4.0 international licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).