Development of Sustainability Competencies in the Area of Didactics of Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem23.5373

Keywords:

Critical Mathematics Education, Education for Sustainability, Teacher Training, Community Ethics, EDINSOST Project

Abstract

This article presents the results of the analysis of the development of sustainability competencies of students enrolled in subjects in the area of ​​Didactics of Mathematics of three different degrees in the Faculty of Educational Sciences at the Universidad de Cádiz. To carry out this analysis, the sustainability questionnaire of the EDINSOST project was used. This questionnaire consists of 18 items related to the development of the four sustainability competencies proposed by the Sectoral Commission of the Conference of Rectors of Spanish Universities. A total of 105 students responded to a questionnaire composed of items expressed like a four-point Likert scale. Three types of composite indicators were defined to analyse the students’ answers in each competency, competency unit, and mastery level. The results reveal how the development of the sustainability in students depends on the degree analysed.

Downloads

Download data is not yet available.
Supporting Agencies
Grupo de Investigación Desarrollo Profesional del Docente-HUM462 de la Universidad de Cádiz (España)., Proyecto de Investigación EDINSOST: educación e innovación social para la sostenibilidad, formación en las universidades españolas de profesionales como agentes de cambio para afrontar los retos de la sociedad (Referencia: EDU2015-65574-R).

References

Albareda Tiana, S., Azcárate Goded, P., Muñoz Rodríguez, J. M., Valderrama Hernán-dez, R., & Ruiz Morales, J. (2019). Evaluar competencias en sostenibilidad en los grados y posgrados de educación: propuesta de un instrumento. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2670

Alsina, Á., & Mulà, I. (2019). Advancing towards a transformational professional com-petence model through reflective learning and sustainability: The case of math-ematics teacher education. Sustainability, 11(15), 4039. https://doi.org/10.3390/su11154039

Bauman, Z. (2015). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.

Bonil, J., Junyent, M., & Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(Nº Extraordinario), 198-215.

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.05

Bruner, J. (2010). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.

Cebotarev, E. A. (2003). El enfoque crítico: una revisión de su historia, naturaleza y algunas aplicaciones. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juven-tud, 1(1), 17-56.

CRUE. (2012). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Currículum. Comi-té Ejecutivo del Grupo de Trabajo de Calidad Ambiental y Desarrollo Sostenible de la CRUE.

Font, V. (2002). Una organización de los programas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. Revista Ema, 7(2), 127-170.

Godino, J. (2010). Perspectiva de la Didáctica de las Matemáticas como Disciplina Tecno-científica. Universidad de Granada.

Han, B. C. (2022). La expulsión de lo distinto. Herder.

Hernández, J. C. (2022). El estado de la alfabetización matemática: análisis desde las producciones y las subjetividades. Revista Venezolana de Investigación en Educa-ción Matemática, 2(3), 1-31. https://doi.org/10.54541/reviem.v2i3.31

Jaramillo, D. (2011). La educación matemática en una perspectiva sociocultural: ten-siones, utopías, futuros posibles. Revista Educación y Pedagogía, 23, 13-36.

Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: how difficulties in rec-ognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of personality and social psychology, 77(6), 1121.

https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1121

Lévinas, E. (1999). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Ediciones Sígueme.

Lipovetsky, G. (2003). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.

Moreno-Pino, F.M., Jiménez-Fontana, R., Cardeñoso Domingo, J. M. & Azcárate Go-ded, P. (2022). Training in Mathematics Education from a Sustainability Per-spective: A Case Study of University Teachers’ Views. Education Sciences, 12(3), 199. https://doi.org/10.3390/educsci12030199

Muñoz-Rodríguez, J. M., Sánchez-Carracedo, F., Barrón-Ruiz, Á., & Serrate-González, S. (2020). Are we training in sustainability in higher education? Case study: Education degrees at the university of Salamanca. Sustainability, 12(11), 442. https://doi.org/10.3390/su12114421

Naredo, J.M. (2022). La crítica agotada. Siglo XXI.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (1989). Curriculum and Evalua-tion Standards for School Mathematics. Author.

Radford, L. (2013). Sumisión, alienación y (un poco de) esperanza: hacia una visión cultural, histórica, ética y política de la enseñanza de las matemáticas. In A. Ra-mírez & Y. Morales (Eds.), Memorias del I Congreso de Educación Matemática de América Central y el Caribe. Santo Domingo, República Dominicana, November 2013, 6-8.

Radford, L. (2014). De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnoma-temática, 7(2), 132-150.

Radford, L. & Lasprilla, A. L. (2022). Ética en la Enseñanza-Aprendizaje de las Mate-máticas. Revista de Investigación y Desarrollo en Educación Matemática, 1(1).

Rodríguez, M. E. (2016). La Función Social de la Enseñanza de la Matemática desde la Matemática-Cotidianidad-y Pedagogía Integral. Revista Eleuthera, 15, 34-45. https://doi.org/10.17151/eleu.2016.15.3

Sánchez-Carracedo, F., Romero-Portillo, D., Sureda, B. & Moreno-Pino, F. M. (2021). Education for Sustainable Development in Spanish Higher Education: an As-sessment of Sustainability Competencies in Engineering and Education Degrees. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(4), 940-959. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2021-0060

Segalàs, J. & Sánchez-Carracedo, F. (2019). The EDINSOST Project: Improving Sus-tainability Education in Spanish Higher Education. In Proceedings of the 19th Eu-ropean Roundtable for Sustainable Consumption and Production (ERSCP 2019), In-stitute for Sustainability Science and Technology: Univesitat Politècnica de Ca-talunya (Barcelona), October, 217-240.

Skovsmose, O. (1994). Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8

Tilbury, D., & Wortman, D. (2004). Engaging people in sustainability. IUCN.

Vila, E. S. (2017). Competencias éticas y deontología profesional en la universidad. Aljibe.

Wiek, A., Withycombre, L. & Redman, C. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6

Wittgenstein, L. (2017). Tractatus lógico-philosophicus. Investigaciones filosóficas. Gredos.

Downloads

Published

2023-04-28

How to Cite

Moreno-Pino, F. M., Jiménez-Fontana, R., & Romero-Portillo, D. (2023). Development of Sustainability Competencies in the Area of Didactics of Mathematics. Advances of Research in Mathematics Education, (23), 37–60. https://doi.org/10.35763/aiem23.5373

Most read articles by the same author(s)