Conceptual Metaphors in Textbooks: A Study of Written Discourse on Negative Integers
DOI:
https://doi.org/10.35763/aiem26.4234Keywords:
Written Discourse, School Mathematical Discourse, Textbook, Conceptual Metaphor, Negative IntegersAbstract
School mathematical discourse is conducted with the intention of communicating abstract concepts. Metaphor, within its cognitive dimension, serves as a linguistic tool that induces a mental phenomenon in the recipient, facilitating the brain's connection of concrete phenomena to abstract concepts. This linguistic mechanism aids students in developing mathematical knowledge. It is not certain that the metaphors found in textbooks are employed with the same intent as those used by teachers in the classroom, though both sources generally aim to convey abstract mathematical concepts. This paper presents the findings of qualitative research on the metaphors related to negative integers within the written discourse of textbooks from various publishers. The findings reveal that the textbooks predominantly utilize ontological and orientational conceptual metaphors.
Downloads
References
Akbaş, E. & Cancan, M. (2020). Metaphors formed by 6th and 7th grade students regarding the difficulties they experienced in the process of learning the sub-ject of circle. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(3), 1054-1075. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/871
Álvarez, D., Bogotá, M., Carvajal, T., Dueñas, M., Carrillo, A., Cañón, M., Alfonso, M., Munar, J., Perdomo, A., Abella, L., Florián, I., García, N., Rodríguez, C., & Rodríguez, B. (2016). Applica. Matemáticas 7. SM.
Aristóteles. (2006). Poética (Trad., A. Villar Lecumberri). Alianza.
Aristóteles. (2007). Retórica (Trad., A. Bernabé). Alianza.
Arnoux, P. & Soto-Andrade, J. (2019, febrero). From concrete to abstract and back: Metaphor and Representation. Eleventh Congress of the European Society for Re-search in Mathematics Education, Utrecht University, Utrecht, Netherlands. https://hal.science/hal-02435190/document
Barrios, M., Vizmanos, J., Bujanda, M., Mansilla, S., Anzola, M., Carmona, S., Ba-quero, D., Bogotá, M., León, F., Bermúdez, D., Fuentes, J. y Mariño, O. (2012). Matemáticas 7. Redes de aprendizaje para la vida. SM.
Becerra-Galindo, H. (2020). Las problemáticas semióticas y la metáfora en las re-presentaciones de los conjuntos infinitos. Revista Paradigma, 41(2), 381-403. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.0.p381-403.id939
Becerra-Galindo, H. & Font-Moll, V. (2019). Las problemáticas semióticas y la me-táfora en las representaciones de los conjuntos infinitos. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 32(1), 531-540.
Black, M. (1955). Metaphor. En M. Johnson (Ed.), Philosophical Perspectives on Me-taphor, (pp. 63 82). University Minnesota Press.
Cárdenas-Poblador, J., García-Riveros, M., Romero-Morales, F., Sarmiento-Díaz, M., & Rangel de Salamanca, A. (2011). Norma matemáticas para pensar 7. Nor-ma.
Çekirdekci, S. (2020). Metaphorical Perceptions of Fourth-Grade Primary Students towards Mathematics Lesson. International Journal of Psychology and Educa-tional Studies, 7(4), 114-131. https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.04.011
Collette, J. P. (2006). Historia de las matemáticas I. (Trad., P. González G.). Siglo XXI.
De Bustos, E. (2000). La metáfora. Ensayos transdisciplinares. FCE.
Descartes, R. (1947). La Geometría. Espasa-Calpe.
Díaz-Rojas, D. & Soto-Andrade, J. (2017, febrero). Enactive metaphors in mathe-matical problem solving. Proceedings of CERME 10. (pp. 3904-3911). Dublín. Ireland. https://hal.science/hal-01950551/document
Duval, R. (1999). Los problemas fundamentales en el aprendizaje de las matemáticas y las formas superiores del desarrollo cognitivo (Trad., Myriam Vega Restrepo). Universidad del Valle.
Duval, R. (2004). Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizajes intelectuales. (Trad., Myriam Vega Restrepo). Universidad del Valle.
Espinoza-Vásquez, G., Zakaryan, D. & Carrillo, J. (2018). El conocimiento especiali-zado del profesor de matemáticas en el uso de la analogía en la enseñanza del concepto de función. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(3), 301-324. https://doi.org/10.12802/relime.18.2133
Fernández, O. & Angulo, M. (2019). Lenguaje metafórico en el abordaje de conceptos matemáticos. El caso de algunos profesores en el Eje Cafetero. Universidad Tecno-lógica de Pereira.
Fernández, O. & Angulo, M. (2021). Metáfora conceptual en el discurso matemático de algunos profesores en el Eje Cafetero. Universidad Tecnológica de Pereira.
Giraldo. L. (2014). Los números enteros negativos en la matemática moderna y la ma-temática actual [Trabajo de grado de Licenciatura]. Universidad del Valle. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/7705/3469-0473485.pdf;jsessionid=770343F1F2543700F70FECB16CDCB019?sequence=1
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill/Interamericana.
Lakoff, G. & Johnson, M. (2019). Metáforas de la vida cotidiana (4.a ed.). (Trad., C. González-Marín). Cátedra.
Lakoff, G. & Núñez, R. (2000). Where mathematics comes from: how the embodied mind brings mathematics into being. Basic Books.
Lizcano, E. (2014). Metáforas que nos Piensan. Sobre Ciencia, Democracia y otras Pode-rosas Ficciones (2.a ed.). Traficantes de Sueños.
Mariano De Assis, P., Rodrigues-Fernandes, R, Nagem, R. & Ramos, I. (2019). Me-táforas como uma estratégia de ensino nas aulas de Matemática. Latin Ameri-can Journal of Science Education, 6, 1 6.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2017). Vamos a aprender. Matemáticas 7. MEN y SM.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2022). Sistema educativo colombiano. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Sistema-de-educacion-basica-y-media/233839:Sistema-educativo-colombiano
Navarro, P. & Díaz, C. (1999). Análisis de contenido. En J. Manuel Delgado & J. Gu-tiérrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, (pp. 177-224). Síntesis.
Nietzsche, F. (2006). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. (Trad., J. Castillo). Tecnos.
Oicatá-Ojeda, L., Díaz-Montes, A., Díaz-Dueñas, R., Gómez-Bello, M., Romero-Rey, J., González-Barbosa, M. & Ávila-Barón, G. (2012). Zoom a las matemáti-cas 7. Libros y Libros.
Ortiz-Wilches, L., Ramírez-Rincón, M., Joya-Vega, A., Celi-Rijas, V., Acosta, M., Perdomo-Pedraza, A., Morales-Jaime, D. & Gamboa-Sulvara, J. (2013). Los caminos del saber: Matemáticas 7. Santillana.
Ribnikov, K. (1987). Historia de las matemáticas. Mir.
Romaña, R. (2014). Posibles implicaciones del discurso metafórico docente en el aborda-je del concepto de divisibilidad con estudiantes de séptimo grado de la institución educativa Santa Teresita del municipio de la Victoria (Valle del Cauca) [Tesis de Maestría inédita]. Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/bitstreams/3051a6a4-423f-498c-baee-83910ec9dcc6/download
Sfard, A. (2008). Aprendizaje de las matemáticas escolares desde un enfoque comunica-cional. Universidad del Valle.
Soriano, C. (2012). La metáfora conceptual. En I. Ibarretxe-Antuñano & J. Valenzuela (Eds.), Lingüística cognitiva (pp. 87 109). Anthropos. https://bit.ly/3ruObGu
Steward, I. (2012). Historia de las matemáticas. En los últimos 10.000 años (Trad., Ja-vier García Sanz). Crítica.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y proce-dimientos para desarrollar la teoría fundamentada. (Trad., E. Zimmerman). Uni-versidad de Antioquia.
Thibodi, O. (2017). Metaphors for Learning Mathematics: An Interpretation Based on Learners’ Responses to an Exploratory Questionnaire on Mathematics and Learning. International Journal of Secondary Education, 5(6), 70-74. https://doi.org/10.11648/j.ijsedu.20170506.11
Vygotski, L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. En Obras escogidas II. Problemas de Psicología General (Trad., J. Bravo, pp. 9-287). Pedagógica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Oscar Fernández-Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published in this journal are under a license Creative Commons: By 4.0 España from number 21 (2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and keep the acknowledgement of authorship.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Attribution 4.0 international licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).