Ethnomathematical Connections in the Classroom with the Spinning Top Made of Bottle Caps
DOI:
https://doi.org/10.35763/aiem25.6404Keywords:
Ethnomathematical connections, Education, Mathematics, Ethnomathematics Program, Spinning top made of bottle capsAbstract
The spinning top made of bottle caps (TT, by its acronym in Spanish) is a toy made by children living in some villages of the Colombian Caribbean. The objective of this research is to explore the ethnomathematical connections constructed by sixth grade students in a public educational institution in Barranquilla when they interact with the TT in the classroom. The methodology of this research is qualitative and exploratory, and was developed in three stages: 1) Ethnographic study of the development and the game of TT, 2) Design of a lesson plan to incorporate TT in the classroom under a framework of dialogue and respect, and 3) Exploration of ethnomathematical connections constructed by students when implementing various activities in the classroom. Among the results and conclusions, it is highlighted that, applying the activities, students build ethnomathematical connections between their knowledge of cultural practice and school mathematics.
Downloads
References
Ardila-Barragán, J. (2022). Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 8(1), 1-10. https://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152
Aroca, A. (2022). Un enfoque didáctico del programa de Etnomatemáticas. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, (52), 211-248. https://doi.org/10.17227/ted.num52-13743
Matemáticas del Pueblo. People’ Math (2022, 10 de mayo). El juego del Trompo de Tapita [Archivo de Vídeo] Youtube. https://youtu.be/u2euXF2-vPc?feature=shared
Ávila-Toscano, J., Solorzano-Movilla, J., Rambal-Rivaldo, L. & Suárez-López, D. (2023). El campo de estudios en perspectivas socioculturales de la Matemática Educativa: colaboración, estructura intelectual y áreas temáticas. Ciência & Educação, 29, e23007. https://doi.org/10.1590/1516-731320230007
Barros Bastida, C., & Barros Morales, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 26-31.
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Editorial Paidós.
Businskas, A. (2008). Conversations about connections: How secondary mathematics teachers conceptualize and contend with mathematical connections. (Tesis de docutorado sin publicar). Simon Fraser University.
Cantor, C. E., & Palencia, C. M. (2017). Propuesta didáctica basada en los juegos tradicionales para fortalecer las habilidades sociales de los estudiantes de grado tercero del colegio universidad libre en la clase de educación física. Universidad libre.
D’Ambrosio, U. (2014). Etnomatemáticas: entre las tradiciones y la modernidad. Ediciones Díaz de Santos.
Gallardo, J., & Gallardo, P. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Revista Educativa Hekademos, (24), 41- 51.
García-García, J. G. (2019). Escenarios de exploración de conexiones matemáticas. Números: Revista de didáctica de las matemáticas, (100), 129-133.
Gerdes, P. (2013). Geometría y Cestería de los Bora en la Amazonía Peruana. Ministerio de Educación.
Gildersleeve, R. E., & Kuntz, A. M. (2011). A Dialogue on Space and Method in Qualitative Research on Education. Qualitative Inquiry, 17(1), 15-22. https://doi.org/10.1177/1077800410389440
Godino, J. D. (2013). Diseño y análisis de tareas para el desarrollo del conocimiento didáctico matemático de profesores. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea & P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 1-15). Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Kemmis, S. (2009). Action research as a practice‐based practice, Educational Action Research, 17(3), 463-474. https://doi.org/10.1080/09650790903093284
Kenedi, A. K., Helsa, Y., Ariani, Y., Zainil, M., & Hendri, S. (2019). Mathematical connection of elementary school students to solve mathematical problems. Journal on Mathematics Education, 10(1), 69-80. https://doi.org/10.22342/jme.10.1.5416.69-80
Mafra, J. R. S. & Sá, P. F. (2020). Abordagens na pesquisa em educação matemática: algumas reflexões e perspetivas epistemológicas. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), 1-21. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13465
Manchego-Palacio, K., Utria-Hernández, Y., & Aroca-Araujo, A. (en prensa ). El Trompo de Tapitas, un juguete donde giran etnomatemáticas. Amauta
Mansilla, L., Castro, A., & Rodríguez-Nieto, C. A. (2023). Conexiones etnomatemáticas en el aula: implementación de una secuencia etnomatemática basada en la pesca del sur de Chile. Información Tecnológica, 34(2), 53-64. https://doi.org/10.4067/s0718-07642023000200053
Marchon, F. (2021). O lugar da ficção na produção textual da etnomatemática. Revista de Educação Matemática, 18(ed. especial), e021043. https://doi.org/10.37001/remat25269062v18id621
Ministerios de Educación Nacional [MEN] (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas: guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Autor.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN] (2016a). Derechos Básicos de Aprendizaje para Matemáticas (Vol. 2). Panamericana formas e impresos.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN] (2016b). Documento Fundamentación Teórica de los Derechos Básicos de Aprendizaje (Vol. 2) y de las Mallas de Aprendizaje para el Área de Matemáticas. Universidad de Antioquia.
Morales, O. & Urrego, Z. (2017). La enseñanza por medio del juego para un mejor aprendizaje. Praxis Pedagógica, 17(20), 123-136. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.17.20.2017.123-136
Ocampo, Á. A., Pabón-Sandoval, L. C., & Castillo, J. F. (2022). Juegos tradicionales, habilidades y contexto: consideraciones desde la perspectiva del ocio y la salud. Editorial Universidad Santiago de Cali.
Organización de las Naciones Unidad [ONU] (2023). Programa para el medio ambiente: cumplir la promesa. Autor. https://www.unep.org/annualreport/2023
Piaget, J. (1951). Play, dreams and imitation in childhood. Norton.
Radford, L. (2021). Pensamento algébrico nos anos iniciais: Diálogos e complementaridades entre a teoria da objetivação ea teoria histórico-cultural. En V. Moretti & L. Radford (Ed.), Aspectos conceituais e práticos da teoria da objetivação (pp. 35-56). Livraria da Física.
Rodríguez-Nieto, C. A. (2021). Conexiones etnomatemáticas entre conceptos geométricos en la elaboración de las tortillas de Chilpancingo, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 273-296. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756
Rodríguez-Nieto, C. & Escobar-Ramírez, Y. (2022). Conexiones Etnomatemáticas en la Elaboración del Sancocho de Guandú y su Comercialización en Sibarco, Colombia. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 36(74), 971-1002. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a02
Rodríguez-Nieto, C. A., Font, V., Borji, V., & Rodríguez-Vásquez, F. M. (2022). Mathematical connections from a networking theory between extended theory of mathematical connections and onto-semiotic approach. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(9), 2364-2390. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1875071
Rosa, M., & Orey, D. C. (2005). Tendências atuais da etnomatemática como um programa: rumo à ação pedagógica. Zetetiké, 13(23), 121-136.
Rosa, M., & Orey, D. C. (2012). O campo de pesquisa em modelaje: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, 38(4), 865-879. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000400006
Vygotsky, L. (1993). El juego y su función en el desarrollo psíquico del niño. Cuadernos de Pedagogía, (85), 39-48.
Walker, CM., & Gopnik, A. (2013). Pretense and possibilitya theoretical proposal about the effects of pretend play on development: comment on Lillard et al. Psychol Bull, 139(1), 40-44. https://doi.org/10.1037/a0030151
Zambrano, J., & Samper, C. (2017). Tareas que promueven la argumentación matemática. En P. Perry (Ed.), Memorias del encuentro de geometría y sus aplicaciones, 23 (pp. 99-104). Universidad Pedagógica Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kamilo Andrés Manchego Palacio, Yeidrys Yojana Utria Hernández, Armando Alex Aroca Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published in this journal are under a license Creative Commons: By 4.0 España from number 21 (2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and keep the acknowledgement of authorship.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Attribution 4.0 international licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).