Ethnomathematical Connections in the Classroom with the Spinning Top Made of Bottle Caps

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35763/aiem25.6404

Keywords:

Ethnomathematical connections, Education, Mathematics, Ethnomathematics Program, Spinning top made of bottle caps

Abstract

The spinning top made of bottle caps (TT, by its acronym in Spanish) is a toy made by children living in some villages of the Colombian Caribbean. The objective of this research is to explore the ethnomathematical connections constructed by sixth grade students in a public educational institution in Barranquilla when they interact with the TT in the classroom. The methodology of this research is qualitative and exploratory, and was developed in three stages: 1) Ethnographic study of the development and the game of TT, 2) Design of a lesson plan to incorporate TT in the classroom under a framework of dialogue and respect, and 3) Exploration of ethnomathematical connections constructed by students when implementing various activities in the classroom. Among the results and conclusions, it is highlighted that, applying the activities, students build ethnomathematical connections between their knowledge of cultural practice and school mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila-Barragán, J. (2022). Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 8(1), 1-10. https://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152

Aroca, A. (2022). Un enfoque didáctico del programa de Etnomatemáticas. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, (52), 211-248. https://doi.org/10.17227/ted.num52-13743

Matemáticas del Pueblo. People’ Math (2022, 10 de mayo). El juego del Trompo de Tapita [Archivo de Vídeo] Youtube. https://youtu.be/u2euXF2-vPc?feature=shared

Ávila-Toscano, J., Solorzano-Movilla, J., Rambal-Rivaldo, L. & Suárez-López, D. (2023). El campo de estudios en perspectivas socioculturales de la Matemática Educativa: colaboración, estructura intelectual y áreas temáticas. Ciência & Educação, 29, e23007. https://doi.org/10.1590/1516-731320230007

Barros Bastida, C., & Barros Morales, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 26-31.

Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Editorial Paidós.

Businskas, A. (2008). Conversations about connections: How secondary mathematics teachers conceptualize and contend with mathematical connections. (Tesis de docutorado sin publicar). Simon Fraser University.

Cantor, C. E., & Palencia, C. M. (2017). Propuesta didáctica basada en los juegos tradicionales para fortalecer las habilidades sociales de los estudiantes de grado tercero del colegio universidad libre en la clase de educación física. Universidad libre.

D’Ambrosio, U. (2014). Etnomatemáticas: entre las tradiciones y la modernidad. Ediciones Díaz de Santos.

Gallardo, J., & Gallardo, P. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Revista Educativa Hekademos, (24), 41- 51.

García-García, J. G. (2019). Escenarios de exploración de conexiones matemáticas. Números: Revista de didáctica de las matemáticas, (100), 129-133.

Gerdes, P. (2013). Geometría y Cestería de los Bora en la Amazonía Peruana. Ministerio de Educación.

Gildersleeve, R. E., & Kuntz, A. M. (2011). A Dialogue on Space and Method in Qualitative Research on Education. Qualitative Inquiry, 17(1), 15-22. https://doi.org/10.1177/1077800410389440

Godino, J. D. (2013). Diseño y análisis de tareas para el desarrollo del conocimiento didáctico matemático de profesores. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea & P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 1-15). Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Kemmis, S. (2009). Action research as a practice‐based practice, Educational Action Research, 17(3), 463-474. https://doi.org/10.1080/09650790903093284

Kenedi, A. K., Helsa, Y., Ariani, Y., Zainil, M., & Hendri, S. (2019). Mathematical connection of elementary school students to solve mathematical problems. Journal on Mathematics Education, 10(1), 69-80. https://doi.org/10.22342/jme.10.1.5416.69-80

Mafra, J. R. S. & Sá, P. F. (2020). Abordagens na pesquisa em educação matemática: algumas reflexões e perspetivas epistemológicas. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), 1-21. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13465

Manchego-Palacio, K., Utria-Hernández, Y., & Aroca-Araujo, A. (en prensa ). El Trompo de Tapitas, un juguete donde giran etnomatemáticas. Amauta

Mansilla, L., Castro, A., & Rodríguez-Nieto, C. A. (2023). Conexiones etnomatemáticas en el aula: implementación de una secuencia etnomatemática basada en la pesca del sur de Chile. Información Tecnológica, 34(2), 53-64. https://doi.org/10.4067/s0718-07642023000200053

Marchon, F. (2021). O lugar da ficção na produção textual da etnomatemática. Revista de Educação Matemática, 18(ed. especial), e021043. https://doi.org/10.37001/remat25269062v18id621

Ministerios de Educación Nacional [MEN] (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas: guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Autor.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN] (2016a). Derechos Básicos de Aprendizaje para Matemáticas (Vol. 2). Panamericana formas e impresos.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN] (2016b). Documento Fundamentación Teórica de los Derechos Básicos de Aprendizaje (Vol. 2) y de las Mallas de Aprendizaje para el Área de Matemáticas. Universidad de Antioquia.

Morales, O. & Urrego, Z. (2017). La enseñanza por medio del juego para un mejor aprendizaje. Praxis Pedagógica, 17(20), 123-136. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.17.20.2017.123-136

Ocampo, Á. A., Pabón-Sandoval, L. C., & Castillo, J. F. (2022). Juegos tradicionales, habilidades y contexto: consideraciones desde la perspectiva del ocio y la salud. Editorial Universidad Santiago de Cali.

Organización de las Naciones Unidad [ONU] (2023). Programa para el medio ambiente: cumplir la promesa. Autor. https://www.unep.org/annualreport/2023

Piaget, J. (1951). Play, dreams and imitation in childhood. Norton.

Radford, L. (2021). Pensamento algébrico nos anos iniciais: Diálogos e complementaridades entre a teoria da objetivação ea teoria histórico-cultural. En V. Moretti & L. Radford (Ed.), Aspectos conceituais e práticos da teoria da objetivação (pp. 35-56). Livraria da Física.

Rodríguez-Nieto, C. A. (2021). Conexiones etnomatemáticas entre conceptos geométricos en la elaboración de las tortillas de Chilpancingo, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 273-296. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756

Rodríguez-Nieto, C. & Escobar-Ramírez, Y. (2022). Conexiones Etnomatemáticas en la Elaboración del Sancocho de Guandú y su Comercialización en Sibarco, Colombia. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 36(74), 971-1002. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a02

Rodríguez-Nieto, C. A., Font, V., Borji, V., & Rodríguez-Vásquez, F. M. (2022). Mathematical connections from a networking theory between extended theory of mathematical connections and onto-semiotic approach. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(9), 2364-2390. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1875071

Rosa, M., & Orey, D. C. (2005). Tendências atuais da etnomatemática como um programa: rumo à ação pedagógica. Zetetiké, 13(23), 121-136.

Rosa, M., & Orey, D. C. (2012). O campo de pesquisa em modelaje: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, 38(4), 865-879. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000400006

Vygotsky, L. (1993). El juego y su función en el desarrollo psíquico del niño. Cuadernos de Pedagogía, (85), 39-48.

Walker, CM., & Gopnik, A. (2013). Pretense and possibilitya theoretical proposal about the effects of pretend play on development: comment on Lillard et al. Psychol Bull, 139(1), 40-44. https://doi.org/10.1037/a0030151

Zambrano, J., & Samper, C. (2017). Tareas que promueven la argumentación matemática. En P. Perry (Ed.), Memorias del encuentro de geometría y sus aplicaciones, 23 (pp. 99-104). Universidad Pedagógica Nacional.

Published

2024-04-30

How to Cite

Manchego Palacio, K. A., Utria Hernández, Y. Y., & Aroca Araujo, A. A. (2024). Ethnomathematical Connections in the Classroom with the Spinning Top Made of Bottle Caps. Advances of Research in Mathematics Education, (25), 105–130. https://doi.org/10.35763/aiem25.6404